Subscribe

Monday, November 22, 2010

Kisah dDisebalik Hari Tashriq

Hari Tashriq merupakan hari dimana umat islam diharamkan berpuasa.Tahukah anda kenapa Umat islam diharamkan berpuasa pada hari hari tersebut?

Menurut pemahaman saya,(tazkirah ini disampaikan oleh ibu saya yang mendengar kuliah di masjid):

Ini kerana pada 10/11/12 Zulhijjah, Upacara berkorban dilangsungkan 3 hari berturut turut dan waktu zaman nabi dahulu , since they dont have refrigerator, daging-daging tersebut dijemur sehingga kering.Jadi lebih kurang ia merupakan hari untuk meraikan kerana terdapat banyak makanan yakni daging.Maklumla kan hari hari tashriq ni terangkum dalam Musim Haji.

Sebab itu Umat Islam diharamkan berpuasa pada hari-hari tashriq ni.

Sekian. :)

4 comments:

Anonymous said...

Kalo berbicara syariat islam, harus jelas sumbernya,apa itu dr Al Qur'an atau hadits. Jgn pendapat "saya" atau. "Kata ibu saya". Krn syariat itu sendiri hakikatnya dari Allah SWT, jd harus jelas asal usulnya.

linziana said...

Yela anon.kalu nak bagi ceramah sekalipun pakai nama sebenar seterang-terangnya.Tak perlu berselindung di sebalik nama samaran anon itu.Saya terima dengan Hati terbuka segala nasihat yang baik .

LELASURAMADU LOVES CATFISH said...

Hari ini 13 djulhijah, berarti masih belum boleh berpuasa.

gigolo_pemalu1 said...

Assalam...tp betul teguran tu...perkara yg berkaitan agama tidak blh menggunakan logik akal....semuanya mesti ada nas samada alquran atau hadis....bila gunakan akal...kita rasa mcm logik tapi sbnrnya salah...bukan marah...bgtau jer