Subscribe

Tuesday, May 10, 2011

A must have when u got todller at home

Morning Peeps!

Setelah me ulang-alik hospital kerana azryl sakit, banyak benda yang me belajar dan banyak pengalaman baru yang me kutip.

Kita sebagai ibu sudah semestinya kita mahu segalanya yang terbaik dari segi kesihatan, pelajaran, pakaian, pendidikan, makanan, susu dan lain-lain.Pokok Pangkalnya segalanya perlu yang terbaik lah.

Tapi kalu DIA berkehendakkan menguji anak kita dengan penyakit semestinya juga DIA berkendakkan untuk menguji sejauh mana tahap kesabaran kita betul tak?


Me kira bersyukur sebab setakat ni kalu azryl demam tak pernah dia demam tinggi melampau,kahak tak ade,selsema pun jarang dia kena.Sesekali jika Allah hendak menguji takpela me terima.Jangan dilemparkan dengan kata-kata ynag bisa meruntun hati me, ibu kepada Azryl.


Adapun dengan penyakit yang dialami azryl ni me redho ..seredho-redhonya.


Berbalik kepada ilmu yang me dapat selepas berhadapan dengan masalah azryl ni,

1.Jangan gunakan iodin jika anak anak menghadapi masalh melecet.Dikuatiri akan menyebabkan kesan terbakar ke atas luke melecet itu,

2.Gunakan Vaseline keatas kesan melecet dikuti dengan krim seperti Elomet.Sila pastikan Celah Peha, and the genital area dilap sekering-keringnya bagi mengelakkan kesan melecet bertambah serius.

3.Jangan terima bulat-bulat ubat yang dipreskipsikan kepada anak anda.Sila perhatikan badan anak anda betul -betul especially when the doctor prescribe the antibiotic to your child.Minor rashes, fever, diarrhea can occur kesan dari pengambilan antibiotic itu.tanya nama ubat itu supaya menjadi rujukan anda dikemudian hari.

4.Selalunya doctor akan tanya anak anda allergic dengan ubat apa?sila beritahu sedetail-detailnya supaya mereka take note.

5.Kalu ade soalan yang bermain-main di fikiran anda..terus tanya jangan simpan.Tak salah tanya sebab kita deal dengan kesihatan dan nyawa orang yang kita sayang.

6.Seeloknya baikla disimpan ubat demam, selsema batuk, cirit-birit, muntah untuk kegunaan dimasa hadapan.Jikalu anak sakit di malam hari especially bagi yang suaminya tinggal jauh macam me,ubat-ubat ini dapat menjadi penyelemat sementara kita ke hospital.Tak rugi simpan.


sekian..harapnya info ini berguna kepada anda semua yang bergelar ibu.love u all peeps :)

1 comments:

qemaishak said...

Terima kasih atas ingatan..
Risau giler kalau anak sakit huhu
Harap semuanya pulih cm biasa:)