Subscribe

Thursday, February 16, 2012

Langit tak selamanya cerah

Begitulah perumpaan alamsemulajadi yang boleh dikaitkan dengan kehidupan kita sendiri.Ada pepatah mengatakan hidup ini seprti roda, kadangkala kita diatas, kadangkala kita dibawah, Persoalannya apabila kita berada dibawah,adakah kita mampu kita berlari untuk keatas semula?

Konteks kehidupan kita sebagai manusia terlalu komplex.Dari kehidupan sebagai ibu, bapa, anak rakan sehinggalah hubungan suami isteri.

Disini me cuma ingin sentuh tentang kehidupan suami isteri.Di dalam meniti alam rumahtangga itu sendiri banyak cabaran yang terpaksa ditempuhi oleh setiap pasangan itu sendiri.Dan apabila berlaku tsunami besar di dalam satu hubungan itu ada yang berjaya mngharungi badai tersebut dan kembali aman bahagia, tetapi ada juga yang tidak sanggup lagi untuk meneruskan perhubungan itu.
Dan jika iyanya berlaku, dan jika kita telah pun mempunyai anak, maka yang paling teruk terjejas di dalam kemusnahan tersebut sudah tentunya anak.

Jadi setiap keputusan perlu difikirkan dengan teliti agar zuriat kita terpelihara dari penderaan emosi yang berpanjangan.

Satu kisah yang ingin me paparkan disini untuk dibuat buat pedoman jika perasaan amarah mendominasi diri sehingga akal gagal menaakul dan menimbang tindakan yang sewajarnya.

Ditempat basuh kereta yang me selalu pergi, kebetulan tempat itu kepunyaan kawan suami me,dia ada mengupah seorang remaja belasan tahun.Mula-mula me ingatkan dia tengah menunggu keputusan spm so buat part time carik duit lebih,tapi pada suatu hari sambil me and husband menyembang bersama kawan nya suami tadi, tetiba me terdetik utuk bertanya."Bang budak tu tunggu result spm ke?"sapa me kepada kawan suami.

"Takla, dia baru umur 15 tahun, tak sekolah dah, kena buang manjang,mak pak depa bercerai pastu masing-masing kawin lain.Yang sedihnya sapa pun tak nak bela dia.Tu yang saya mai kutip tu.Sebab budak ni dok sorang, sedara mara tak amik peduli.Daripada dia jadi kutu rayau, saya bayar dia kerja hari-hari.sok umur 18 tahun saya hantar dia p buat kurusu kemahiran.Takkan nak cuci kereta sampai tua"

Terkedu sebentar,terus saya berasa amat simpati dengan nasib budak itu.Pada me, walaupun hubungan suami isteri dah berada di titik noktah tapi adalah amat kejam jika ibu bapa sendiri tidak mengambil peduli anak mereka, zuriat mereka.Nasib baik masih ada yang simpati.

Masa depan anak itu masih samar, dan keputusan kawan suami me untuk hantar ke pusat kemahiran adalah tindakan yang baik.

Nah!ini cuma satu contoh kecil,masih ada lagi yang lebih daif dari anak yang tak berdosa itu diluar sana.

Setiap cabaran yang diberikan oleh Yang Esa sudah tentu yang hanya mampu digalas oleh kita.Tuhan tidak akan beri dugaan lebih dari apa yang mampu ditanggung oleh hambanNya.Akal yang waras dan doa adalah senjata kita bagi mengharungi segala cabaran itu dengan sebaiknya.

Walaupun langit tak selamanya cerah tapi ia juga tidak selamanya mendung.Begitulah lumrah kehidupan.Selagi masih ada nyawa dikandung badan, selagi itulah proses ini sentiasa berulang.

:).

1 comments:

Salina@IbuAqil said...

Betul tu lin..
Jgn jadikan anak tu mangsa..
Diorang tak salah tak tau apa..
Berdosa kita kalo amanah Allah swt yg satu tu kita aniaya..