Subscribe

Wednesday, September 28, 2011

Penyakit kaki tangan kuku dan mulut

Salam semua,

Maafkan achik kerana dah lama beno tak mengupdate cerita ceritun di diary maya yang buleh dibaca oleh sesiapa sahaja atas muka bumi ini.


Begini ceritanya, dek kerana dah lama tak menulis adalah disebabkan anakanda yang tersayang telah diserang penyakit kaki tangan kuku dan mulut ini.Mulanya awok ingat campak.Yelah berbiji bijan diserata badan kan?Tapi biji bijan nyer macam lain sikit dari campak yang jenis kecil itu.
Makanya awok pun kuarantin lah azryl selama seminggu dirumah.Penyakit ini buleh berjangkit.Entah siapa yang menjangkitkan tak pula awok pasti.
Takpe ..ini semua dugaan kan...maka terimalah awok segalanya dengan redho.
Alhamdullilah...putera kesayangan telah pun beransur pulih dengan bantuan ubat-ubatan..

Sebenarnya kalu dikesan awal, penyakit ini tak adalah sampai menyebabkan ulser dalam mulut.Tahap kebersihan sentiasa perlu di tahap Optimum.bayi yang mula mahu mengenali dunia ini panjang betul akalnya.Ada sahaja yang nak dicuba, di pegang, dimakan..
Makanya tangan dia sentiasa perlyu dibasuh dengan air sabun .

So bagi ibu bapa diluar sana, kita perlu extra prihatin dengan setiap perubahan yang terjadi kepada anak kita.Naik bintik merah tak bermakna dia cuma digigit nyamuk barangkali kurang platlet darah,Ataupun kena campak ataupun penyakit yang macam azryl kena.Tapi jangan pula terlebih concern..takut kita jadi paranoid plak.hehehe

Paling penting...jaga pemakanan dan kebersihan anak-anak kita dengan baik.


Awok mintak diri dulu ye?anti ada kesempatan lain awok menulis semula

2 comments:

Moonchild said...

owh..teruk ker azryl kene?
camne leh kene ek?sbab kebersihan jker ker punca nye?

linziana said...

Tak berapa teruk sebab lin terperasana wal since rumah lin tak ade nyamuk.Jadi agak pelik jugak bintat-bintat tetiba timbul.Susah nak kata since penyakit ini berjangkit.maybe dia berjangkit dari haiwan cam stray cat ke since dia suka pegang kucing kat luar rumah tu.Or dia berjangkit dari babysitter dia punya rumah.