Subscribe

Monday, March 28, 2011

Bila dah jadi mak..

Banyak betul pantang larangnyer...tau...
bak kata Maria, one of my blogger friend aka uni friend pluss matrix friend dulu..dalam entry nya yang bertajuk Anak adalah cermin kita.

tak buleh nak menyumpah maki hamun tak tentu pasal.Tuhan kata doa ibu makbul .Kalu disumpah anak itu anak derhaka 8 juta kali..nah wether its good doa or bad doa..tuhan tu kan adil..kompom terus budak tu jadi anak derhaka.


Bila mana amarah menguasai diri nak-nak kita perempuan ni main ikut sedap mulut jer keluar.asai hati yang panas tu puas..dapat lepaskan segala-galanya...

Tapi bahana akibatnya..sapa yang nak kena..anak jugak..

Dulu aku tak jadi mak..aku tak peduli langsung semua ni.Tapi bila dah jadi mak ni..ada banyak ruang didalam diri aku yang perlu diperbaharui...dibetulkan ..agar sebolehnya aku menunjukkan contoh yang baik buat anakkku.

Kalu dia nakal..yer sometimes..aku ade meninggi suara..tapi sebolehnya aku cuba untuk tidak mengeluarkan perkataan-perkataan yang akhirnya akan menjadi doa...

Contohnya.."Nakal la awak ni...Ohoho..mulut mak masin tau.Cuma yang keluar dari mulut aku "NO".Kalu dikata nakal acap kali..memang jadi nakal la bebudak ni..huhuhu.

Bagi anak yang baru bertatih berdekit-dekit..setiap ceruk rumah mahu diterokainya..setiap benda tak kira tajam ka, panas ka..semua mahu dipegang.Nah time tu la mak azryl ni jadi power rangers.Tapi dia ni pandai sungguh en azryl kita ni..lagi di kata No lagi dia nak pegang, lagi dia nak rasa.

memang kita yang jadi mak-mak ni kena banyak sabar tul tak kengkawan sekalian..Mencabar sungguh kan jadi mak-mak diusia yang agaks muda ni(mudele sangat hihihi)

Oleh itu mari kita sesama divertkan semua energy untuk memarah ni ke pada..ketawa selepas melihat apa-apa yang mereka lakukan demi menarik perhatian kita umpamanya pecahkan botol perfume chanel,atau patahkan lipstic mac kita yang satu-satunya itu..takpun kobek-kobek purse kita sampai duit takdak langsung .berterabur sana-sini..

hhehehehehe

0 comments: